Eerste dag op Curacao

4 april 2016 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Wauw. Meer woorden heb ik er bijna niet voor. Wauw, wat een mooie dag is het gisteren geweest. Maar laat ik bij het begin beginnen.

Lange nacht geweest waarin ik vaak ben wakker geworden. Op een gegeven moment werd ik wakker en dacht ik: ''oke, ik ben uitgeslapen. Maar hoe laat is het eigenlijk?'' Half 7 gaf mijn wekker aan. In Nederland zou het 12.30 uur zijn. Tijdverschil is 6 uur. Pff zo vroeg nog. Nog een paar keer gedraaid maar slapen lukte niet meer. Dan er maar uit. Geloof dat het 8 uur was intussen. We kregen een lekker ontbijt. Alles kwam  bij de AH vandaan. Lekker normaal. Gewoon wit en bruin brood, boterhamworst, smeerworst en kaas. Nederlandser kan zowat niet. Met een kopje thee en koffie.

Na het ontbijt hebben we onze spullen gepakt want om 10.00 uur werden in we in de haven verwacht. De gasten waar papa de cursus aan zou gaan geven hadden een boot geregeld die we die hele dag mochten gebruiken. Mooie boot met 2 x 250 PK erachter. Eerst zijn we langs de kust en de andere havens gaan varen. Mooi om te zien hoe al die huisjes hier verschillende kleuren hebben en weer totaal anders gebouwd zijn dan het huis ernaast. Rijtjes huizen kennen ze hier niet.
Ook de rotsen aan de waterkant waren super mooi. Van sommige bergen zijn grote rotsblokken af komen zetten, en die laten ze dan gewoon midden tussen de huizen liggen. Heel bijzonder om te zien. Daarna zijn we door gevaren naar de Fuikbaai. Vroeger werd deze baai gebruikt om kreeft en vis te vangen. Nu gebeurd dat niet meer. Daar hebben we heerlijk in de zon en schaduw gelegen, gesnorkeld en gebarbecued.  Het water was mooi turquoise blauw en helder. Je kon de vissen zo zien zwemmen. Na even gezwommen te hebben wilde ik mijn duikbril hebben om te gaan snorkelen. Papa stond toevallig op de boot. Op het moment dat hij mijn duikbril wilde aangeven verloor ik mijn evenwicht in het water. Dus ik verstapte. 3 maal raden. Ik stap ik een zee egel en ik had geen waterschoenen aan. Er lagen er niet veel maar precies ik krijg het voor elkaar om er in één te stappen. Gelukkig was het geen giftige ofzo maar een ''gewone''. Deed ook niet zo heel veel pijn. Later aan boord ging ik even kijken of er iets in mijn voet zat. Er zat een heel klein puntje in. En natuurlijk was er geen pincet of iets aan boord. Het enige scherpe wat we hadden was een roestige vishaak die we eerder al aan boord vonden. Maar het hielp wel. Ik heb hem eruit kunnen vissen. Daarna er gelukkig geen last meer van gehad. Later nog veel gesnorkeld en mooie vissen gezien. Ook de barbecue was aangezet dus we werden voorzien van heerlijke stukken vlees. Rond 15.00 uur zijn we door gevaren naar één van Curaçao's onderwaterparken. Daar hebben ze speciaal een paar jaar geleden een bootje laten zinken. Inmiddels is deze helemaal vergroeid met mos en zwemmen en hele scholen gekleurde vissen omheen. Prachtig. Ongelofelijk. Wauw. Zo onwijs mooi. Weet niet hoe ik het nog beter kan omschrijven. Een van de jongens die had een stuk brood. De vissen kwam dat zo uit je had eten. Omdat hier ook veel duikers kwamen zijn de vissen inmiddels gewend aan mensen. Ze zwemmen ook gerust tegen je op en zijn absoluut niet bang voor je. Heel bijzonder. Daarna zijn we terug gevaren naar de haven. Rond 17.00 uur waren we thuis. We hebben ons opgefrist en zijn toen lekker bij The spareribs factory, zoals de naam al doet vermoeden, spareribs gaan eten. Heerlijk. Vriendelijk personeel ook. Theo en Sylvia zijn vaste gasten daar dus die werden ook herkend en de eigenaar wist precies wat ze wilde hebben.

Na het heerlijke eten zijn we terug gegaan naar huis. We hebben nog even gezeten maar om 20.45 waren we helemaal op allemaal. En zijn we lekker gaan slapen. Althans dat was de bedoeling.

Papa en ik slapen in 1 bed. En we stapte allebei tegelijk in. Dat kon dat bed blijkbaar niet houden ofzo want hij zakte door zijn poten. Een rot klap dat het maakte. De lange planken waar de latjes overdwars op bevestigd zijn waren gebroken. We hebben het bed op zijn zijkant gezet tegen de muur aan, matras op de grond en we konden slapen.

Vannacht ben ik veel wakker geweest omdat ik gister goed verbrand ben. Op mijn neus zitten kleine blaren en mijn rug, schouders, nek, hals, armen en borst zijn vuur rood. Ik kan mijzelf amper bewegen want alles doet pijn. Vandaag doe ik het dus rustig aan.

Papa is begonnen met de cursus en om 10.00 uur wordt ik door Theo opgehaald en gaan we even wat winkeltjes langs om spullen op te halen. Hij moest eerst nog even wat voor zijn werk doen.

Terwijl ik dit hele verhaal schrijf zit ik heerlijk in de achtertuin van Theo en Sylvia in de schaduw aan een picknicktafel in 32 graden. Naast mij  staat een boompje waar mooie gekleurde vogeltjes in vliegen. En die vrolijke geluiden maken. Ik ga nog even wat foto's toevoegen en dan kijken wat de rest van de dag zal brengen.
Theo en Sylvia hebben beloofd ons iedere dag iets van curacao te laten zien. Ze gaan ons elke dag mee ergens naar toe nemen. Ik ben benieuwd! Komt vast helemaal goed!

De tijd is hier nu 8.58.

Dag!

1. Corry:
    4 april 2016
    Foto's gevonden hoor. Gewoon klikken op foto's natuurlijk!